From Baños to Puyo - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Sophie Claessens - WaarBenJij.nu From Baños to Puyo - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Sophie Claessens - WaarBenJij.nu

From Baños to Puyo

Door: sophieclaessens

Blijf op de hoogte en volg Sophie

12 Februari 2012 | Ecuador, Quito

Estimados todos,

Week 3 in Ecuador zit er alweer op en tevens de eerste week van mijn stage.

Maandag werd ik om 6am opgehaald op naar Cayambe te gaan. De farms.

Walter en Jeroen halen me op en we rijden door naar een andere nieuwe werkneemster. Klara.

Om half 8 komen we in Cayambe aan. De mensen (voornamelijk vrouwen) zijn al vanaf 4 am aan het werk om de order voor Valentijn af te krijgen. Wat een arbeidsintensief werk. De rozen worden gemeten op lengte, dikte, knopdikte enzovoorts. De bloemen moeten gekoeld blijven en mogen vanaf een bepaalde lengte geen bladeren meer hebben en zo kan ik nog wel even doorgaan.

QualisA (het bedrijf dat de rozen produceert en verkoopt aan Bloomistics) heeft in totaal 3 farms. Peter Van Der Deijl is de eigenaar.

Farm 1 is gebouwd in 1992 en dit is ook te zien. Het ziet er allemaal nog iets ouders uit, maar ontzettend kleurrijk en met Nederlandse straatborden.

Farm 3 is het meest modern en heeft ook een 'daycare' voor de kiddo's. Onwijs leuke opvang en ik mag hier ook af en toe eens gaan helpen. De kinderen vinden blanke lange vrouwen heel erg interessant.

Het was een onwijs lange dag en om half 7 was ik thuis. Moe, eten en naar bed.

Ik neem iedere dag om 07:15 voor 1$ de taxi naar mijn werk. Mijn kantoor is prachtig. Modern, super leuke werkplek, leuke collegas die vloeiend Engels spreken en elke dag een 3 gangen lunch in een restaurant. Hier proef ik typisch Ecuadoriaanse gerechten zoals: Lomo (vlees), espumilla (schuim dessert), pristiños con miel (bladerdeeg met honing), sopa's met vanalles er doorheen. Vooral de Yuca wortel is hier zeer populair en gebakken banaan.

Ik heb met mijn stagebegeleider een aantal opdrachten besproken waar ik de komende 18 weken zoet mee zal zijn. Ook kijk ik een dag in de week mee met sales.

Even wennen nog natuurlijk, maar erg leuk.

Helaas moet ik de ladiesnight nu rustig aandoen en ben ik na 2 mojito's en om 01:00 naar bed gegaan.

Vrijdag na mijn werk zijn we met 7man naar Baños gegaan. 4 uur met de bus. Om 11u 's avonds komen we aan. Hostal geregeld voor 16$ ( 2 nachten + ontbijt ). We besluiten nog even iets te eten (hamburgertje met friet - $1,75) en een cocktailtje te doen (Mojito $2,5). Ik deel samen met Marieke een kamer met de jongens. Zij sliepen al en de geur van adem kwam ons tegemoet. "Doe even een raampje open" zei ik. "Allerergste is, die staat al open" Aldus Marieke. Wanneer we gaan liggen raken onze ruggen de planken en de baksteen onder ons hoofd maakt het er ook niet beter op.

Van de slappe lach vallen we in slaap.

De volgende ochtend zitten we om 9u aan het ontbijt. Schattige oplos koffie, een croissantje met worst en ei met kaas.

De vrouw des huizes verhuurt ons mountainsbikes en we besluiten de beroemde fietsroute naar Puyo te fietsen. (62KM van Baños)

Vol goede moed er tegen aan. Redelijk veel stukken bergafwaarts. Langs de mooiste watervallen van Ecuador. We stoppen bij een waterval en zien een attractie.
Horizontaal hangend aan een touw, van berg naar berg over de watervallen op ongeveer 700M hoogte. 10$. Hiervoor kon ik het natuurlijk niet laten. Met zweethanden en een bonzend hart heb ik het samen met Marieke gedaan.

Wat een ervaring, echt prachtig en super eng! Adelaren om ons heen en we vlogen gewoon. (Zie foto's)

Ik koop hier bamboo stokjes die je leeg kan sabbelen. Zoet en houd je op de been tijdens de reis.

Onze reis gaat verder. Geen clue op hoeveel kilometer we zitten fietsen we door de bergen. Soms hele steile stukken omhoog, soms met 70KM naar beneden.
Van lekkere zon, tot knallende regen. Helemaal doorweekt.

Na 40 KM had ik het onwijs zwaar. Ik kon niet meer op het zadel zitten, mn handen deden pijn van de grip, mn onderarmen van het krampachtige remmen en mn benen waren totaal verzuurd. Helaas was ik de enige met deze problemen. Ik heb mijn eigen tempo aangehouden en heb sommige stukken omhoog moeten lopen. Naast de snelweg.

Bloed, zweet en tranen (althans zovoelde het) kwamen we om 17:30u in Puyo aan.

Dorpje van niks.

Het eerste beste restaurantje gaan we zitten. Geen bier, geen friet, maar op dat moment smaakte alles goed.

We nemen de bus terug naar Baños en komen hier om 9u 's avonds weer aan.

We besluiten nog een cocktail te drinken maar na 2 baileys deden mijn onderarmen zoveel pijn dat ik naar bed ging. De andere ook overigens.

Om 09:15 worden Marieke en ik wakker en gaan ontbijten. De rest is al op pad. Na het ontbijt gaan we naar de natuurbaden van Baños (definitie: baden).

Het bruine natuurwater is verdeeld in een koudbad, warm en heet. Marieke en ik waren de enige blanken en werden dan ook continue aangestaard. Het was het wel waard!

Na de lunch met de anderen in Cafe Hood ( lekkere pannenkoeken met een fruit salade, jugo de piña (ananassap) en een warme chocolademelk ) hebben we Baños nog even gezien en zijn daarna met de bus terug gegaan.

Er is vrijdagavond een nieuw meisje in ons huis komen wonen en nu wonen we hier met zn 3tjes. Merel, Annemarie en ik.

Werkse iedereen deze week en een hele fijne carnaval gewenst!!!

(Dat vieren we trouwens hier ook en we gaan met 10 man naar Atacames, playa! Maandag en dinsdag is alles hier gesloten! Lekker lang weekend dus. Verkleden is hier niet echt gebruikelijk. Elkaar nat gooien wel.)

Foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=UDO6PKTL

Besos a todos <3


  • 13 Februari 2012 - 08:26

    Mama:

    Lieve schat, erg stoer wat je alemaal hebt gedaan. En die fietstocht ongetraind zo'n lange route door de bergen.. petje af... zal wel heel pittig geweest zijn, maar jij komt straks terug met een bereconditie. Mooie rozen ook. Super dikke knuffel van mama xoxox

  • 13 Februari 2012 - 09:30

    Edo Brasz:

    Hoi Sophie,het gaat je goed daar lees ik een echte reiziger.Ik heb Zaterdag 40 kilometergeschaatst pfff pijn. Wel medaille!!! DoegEdo

  • 13 Februari 2012 - 19:30

    How:

    Hoi schat,
    Top belevenis weer, erg stoer zeg. mountainbiken was zeker net zo afzien als de samariakloof...
    Eagle flight ook erg stoere actie, ben trots op je ! ben wel voorzichtig, niet doorslaan he haha.

  • 14 Februari 2012 - 22:52

    Vincent:

    Klinkt super leuk en spannend geweldig om te lezen! Veel plezier en geniet ervan... Kus je Neefje.

  • 20 Februari 2012 - 10:35

    Dymphy:

    Ik wil weer een verhaaaaltje!

    X
    D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Ecuador

Recente Reisverslagen:

26 Juni 2012

Islas de Galapagos

10 Juni 2012

Mother Nature

08 Mei 2012

Pinocho y Cenicienta

02 April 2012

Abril aguas mil...

12 Maart 2012

Mindo beats La Republica
Sophie

Mijn waarbenjij.nu is begonnen met werken in Griekenland, gevolgd door een stedentrip in NYC en wordt nu, een jaartje later, opgefrist door twee fantastische nieuwe reizen. Dit keer iets verder van huis. Ik ga met mijn familie een rondreis maken door Thailand en twee weken later vlieg ik voor mijn stage geheel de andere kant op richting Ecuador. Waar ik zes maanden zal wonen en werken. Ready for some new stories?

Actief sinds 21 Maart 2010
Verslag gelezen: 797
Totaal aantal bezoekers 36974

Voorgaande reizen:

22 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Ecuador

23 December 2011 - 06 Januari 2012

Thailand

24 April 2010 - 30 November -0001

New York City / Chersonissos

Landen bezocht: