Rijst - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Sophie Claessens - WaarBenJij.nu Rijst - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Sophie Claessens - WaarBenJij.nu

Door: sophieclaessens

Blijf op de hoogte en volg Sophie

29 December 2011 | Thailand, Sukhothai

Sa-wa-dee !! (Hallo)

Het beloofde verhaaltje heeft lang op zich laten wachten... Dit niet bewust.

De vlucht

Om 20:45pm vertrekt het vliegtuig van AMS naar BKK (Bangkok). De vlucht duur ongeveer 10 uur. Ik ben super benieuwd naar het entertainmentsystem en helemaal klaar om filmpjes te kijken. Toepasselijk was The Hangover 2. Opgenomen in Bangkok. De tijd vloog voorbij. Het eten viel enorm tegen. Als "ontbijt" tortilla met brocolli... juk.

Aangekomen in BKK om 13:10 lokale tijd staat onze Thaise gids ons op te wachten. We noemen hem voor ons gemak Ohn. (Zijn echte naam is te moeilijk uit te spreken) Hij begeleidt ons naar onze Nederlanse gids, Rene, waar ook de andere gezinnen staan te wachten met hun kiddo's. Na de kennismaking is de groep compleet. De Djoser Junior reis kan beginnen.

Het is nog ongeveer een uur met de bus naar het hotel " Gran Ville". Helaas is het erg chaotisch op de weg en duurt dit iets langer dan gepland. Om 17:00 zijn we pas in het hotel. Leuk zwembad op het dak met uitzicht over Bangkok by night, maar een beetje fris.

Na het eerste gezamenlijke dinner op het dak lopen we met zn 4en nog een rondje door de buurt. China Town. Niks te beleven helaas. We gaan op tijd naar bed. Ik ben om 04:15am klaar wakker. Balen.

De volgende dag is onze eerste excursie. We bezoeken de meest heilige en belangrijke tempels van Bangkok. Pracht en praal, zo kun je het wel noemen. Goud en glitters. Royal palace gezien, de grootste liggende buddha van het land, gedoopt door een bloem met heilig water en ga zo maar door.

Met een bootje vertrekken we naar een leuk restaurantje aan het water. De overstroming heeft hier duidelijk zijn sporen achter gelaten en veel huisjes zijn verwoest en verlaten.
De lunch bestaat uit: rijst, rijst, rijst en als dessert ananas en meloen. Everywhere, everyday.

Na de lunch hebben we wat vrije tijd en gaan naar Khoasan Road. Veel leuke kraampjes en niks gekocht. What's happening?! Ik balen.
Dan maar even 'ontspannen' tijdens een Thaise massage. Een uur voor 2,4Euro. WRONG! Ontspannen?! Noway! Ik heb in de meest gekke posities gezeten en alles kraakte van binnen.

De mensen zijn ontzettend vriendelijk, maar begrijpen je niet altijd. Ze spreken bijna geen Engels.

's Avonds gaan we na het verrassende avondmaal en de avondmarkt op Khao san road weer op tijd naar bed, want om 7am vertrekken we richting het noorden. Onze reis naar Chang(olifant) Mai gaat beginnen.

De volgende ochtend(maandag) vertrekken we vroeg met onze vaste bus en gidsen. Na een uurtje rijden stoppen we bij de 'Floating Market'. Vroeger vooral bekend om zijn groenten en fruit, nu wat commercieler. Je kunt dus gewoon vanuit je bootje een Louis Vuitton kopen voor 200bath (2,4E).
De boot stopt bij de 'Coco sugar farm'. Hier zien we hoe suiker wordt gehaald uit de kokosnoot.

Na het verfrissende sap uit de kokosnoot (die je hier om de oren vliegen) zien we voor het eerst olifanten. Helaas van een afstandje.

De laatste stop is bij het museum van de Birma spoorwegen in Kanchanaburi. Hier liggen de lichamen van 1900 Nederlanders begraven die hebben meegeholpen aan het bouwen van de spoorwegen van Birma naar Thailand onder Japanse macht. Mega indrukwekkend. Als klapper op de vuurpijl en na lang wachten komt de trein aan. Die nog maar heel zelden rijdt... Het laatste deel van onze reis vandaag gaat per trein over deze spoorwegen. Een droevig moment, ter herdekking van alle slachtoffers.

We slapen vannacht op een drijvend hotel op de River Kwai. De Floatels. We komen 's avonds aan en zien een prachtig hotel verlicht door olielampjes. Elektriciteit en warm water hebben ze hier niet. We kruipen onze hutjes in terwijl de River Kwai onder ons stroomt. Echt een ervaring.

De volgende ochtend aan het ontbijt (07:00am) horen we olifanten wat blijkt, voor het hotel worden twee olifanten gewassen. Ik als een gek er naar toe natuurlijk, en een paar minuten later stond ik gewoon een olifant te voeren en te aaien. Alles kan, alles mag. Echt bizar! (Foto's volgen!)

We rijden verder naar een safaripark en even hoopte ik Iris te zien. Net Afrika. Bij aankomst liggen er een paar tijgers aan een ketting. Voor 100bath (1,2E) mag je hiermee op de foto. De babytijger kwam als een baby bij me op schoot liggen en ik gaf hem een flesje melk... Ketting los, vrijheid blijheid. Hoe onwerkelijk is DAT!

In het safaripark zijn de giraffen letterlijk het busje in gekomen en hebben we ze gevoerd, super om te doen.

We stappen weer in de bus en onze reis zet voort. Dan staat ons een verrassing te wachten: apen. De beestjes lopen los en gaan rustig naast ons op het bankje zitten. Cute.

We slapen die avond in een hotel dat voor het eerst weer open is sinds de overstromingen. Ze willen ons hierom het avondmaal cadeau doen. Het is verrassend dit keer: een barbeque! Uiteraard wel met meloen en ananas.
Al het groen is verdwenen maar ze hebben hun best gedaan om het schilderwerk op te pakken en het zo knus mogelijk te maken. Ze bieden ons een voorstelling aan van een traditionele Thaise dans. Schattig allemaal. Er is 's avonds niks meer te beleven dan met elkaar iets te drinken. Het blijft een Junior reis met kleine kids en om 10pm is de pret dan ook echt wel over. De volgende dag weer om 7u ontbijten, maar aan slaap geen gebrek.

Vanochtend zijn we na het ontbijt begonnen aan de reis naar Sukhotai. De laatste stop voordat we in Chang Mai aankomen. We kwamen hier om 12u smiddags aan en hebben meteen een Tuk Tuk tour gedaan. We zijn naar een huisje gegaan die zelf manden maken, een meubelfabriekje en de ruines van de oude hoofdstad van Thailand.

Dit was mijn eerste gelegenheid om een verhaaltje te typen en hij is ook extreem lang. Ik hoop dat jullie toch de tijd hebben genomen om het te lezen en ervan genoten hebben.

Ik geniet hier iedere dag opnieuw. Het is hier 30 graden nu en het tijdverschil met Nederland is +6.

Hopelijk hebben jullie allemaal fijne kerstdagen gehad en ik wens jullie een spetterend nieuwjaar en al het goeds voor 2012! (NYE wordt hier trouwens niet gevierd.)

Veel liefs