Mother Nature - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Sophie Claessens - WaarBenJij.nu Mother Nature - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Sophie Claessens - WaarBenJij.nu

Mother Nature

Door: sophieclaessens

Blijf op de hoogte en volg Sophie

10 Juni 2012 | Ecuador, Quito

Lieve familie en vrienden,

Afgelopen week was een spannende week voor mij. Samen met Yves ben ik vertrokken naar de jungle (Cuyabeno, Ecuador).

Zondag 3 juni begon onze reis. 8 uur lang in de bus naar Lago Agrio. Het laatste bewoonde stadje voor de jungle. Deze busrit kost $8.

Lago Agrio is volledig gesponsoord en opgebouwd door grote oliemaatschappijen zoals Shell. Er word hier enorm veel aan oliewinning gedaan en de mensen komen en gaan voor werk.

Yves en ik hebben hier de nacht doorgebracht en op maandag 4 juni werden we om 9AM opgepikt door de transfer. Samen met een Duitser, Franse en jawel 4 BELGEN, rijden we nog 2 uur tot het punt dat we moeten overstappen in de Kanoe met onze bagage. Ook deze rit duurde 2 uur.

Dag 1
We komen aan in onze lodge, Jamu Lodge.

Jamu komt van het woord armadillo (gordeldier). Jamu Lodge heef 9 in traditionele stijl gebouwde cabanas met een bladerdak. De cabanas worden verlicht met kaarsen.
Er is geen warm water, biologisch afbreekbare shampoo en zeep, geen elektriciteit en tussen 8AM-9AM heb je tijd om je batterijen op te laden. Het is er ontzettend warm (+30) en erg vochtig.

Tijdens onze rit naar de lodge spotten we al apen, anacondas en aparte vogels. Na aankomst gaan we direct naar de Lagoon om de roze zoetwater dolfijn te spotten. En jawel, we hebben m gezien! Helaas minder roze dan ik had verwacht. We genieten van de adembenemende zonsondergang. (6PM)

Dag 2
Na een nacht van doodse stilte en alleen het geluid van dieren, gaan we na het ontbijt een wandeling maken van 3 uur. We leren over de planten en de medicinale werkingen. Zwetend en uitgeput horen we dat we ook nog terug mogen kanoeen. 2u. Gelukkig zit ik met 4 sterke belgen en de gids in de kanoe met 1 peddel te weinig...

Op het heetst van de dag hebben we spare time bij de lodge en na de lunch gaan zwemmen en Piranhas vissen. Na de duik komen we erachter dat we op de exact zelfde plek gaan vissen. Ieeeee! Aan een primitief hengeltje hangen we een stukje beef. We slaan met de hengel op het water en je voelt dat je beet hebt. Je moet erg snel zijn met omhoog trekken en guess who was first? ME!

Dag 3
Na het ontbijt gaan we opbezoek bij de Siona gemeenschap. We leren hier hoe je van Yuca een traditioneel brood bakt. We trekken eerst de wortels uit de grond, maken de Yuca schoon, raspen, vocht eruit, poeder zeven en bakken maar!

Tijdens de rit zien we de hoogste boom van Zuid Amerika (40M). Hoe oud de boom is weet niemand. Hier in Ecuador kent men geen seizoenen en hierdoor vormen de bomen ook geen ringen in de stam.

Terwijl ik lekker op een bankje een voetbal wedstrijdje aan het kijken ben van de locale bewoners komt er een aapje op me af. Hij klimt op me. Wat schattig... NOT. Het beestje trekt mijn oorbellen uit mijn oren en eet ze op!!!

Na de gemeenschap vertrekken we naar de Shamaan. De medicijnman van het dorp. Hij woont afgezonderd van de rest. Hij verteld ons hoe hij shamaan is geworden en demonstreert hoe hij patienten geneest. Van 8 - 40 jaar heeft de man planten bestudeerd. Op zijn 40ste mocht hij afstuderen. Dit houdt in: een goedje drinken van een halucinerende plant. Na een bewusteloosheid van 3 dagen is de beste man klaar voor het vak. Hij ziet kleuren bij de pijnlijke plekken.

Dag 4
Om 5:30AM staan we op om vogels te spotten. Helaas hadden alle andere lodgen dit plan ook en was het aardig druk op het water. Veel wildlife hebben we niet gespot. Wel de Toekan uiteraard.

Na het ontbijt zit mijn avontuur erop. Samen met een Amerikaanse, Franse en Nederlandse begint mijn 12 uur durende reis terug naar Quito.

Ik voel me echt een ervaring rijker. Het tropisch regenwoud in Zuid Amerika wordt enorm bedreigd. Vervuiling en boskapping maken het ieder jaar een stukje kleiner. Enorm zonde. Ik ben hier verliefd geworden op Moeder Natuur.

Whats next?
-Deze week begint mijn laatste week op stage.
-Zondag 17 juni vertrek ik naar de Galapagos Eilanden tm 24 juni.
-2 juli om 06:20AM vlucht terug naar Amsterdam.

Facts
- Mensen hebben hier geen TomTom en kennen alle straten uit hun hoofd.

- Ecuador 283.561 km² (8,8% water)
Nederland 41.528 km² (18,41% water)

- Ecuador 15.007.343 inwoners
Nederland 16.669.112 inwoners

- TNT post heet in Ecuador hetzelfde.

- Mi calle (mijn straat) Juan Leon Mera y Lizardo Garcia:

Juan Leon Mera wrote the words to the Ecuadoran national anthem.

Lizardo García Sorroza (b. 1844, d. 1927) was President of Ecuador from 1 September 1905 to 15 January 1906.
García was born in Guayaquil on the 26 April 1844. He founded the chamber of commerce of Guayaquil and was a member of the firefighters of his natal city.

- Na Argetinie, Bolivia, Brazillie en Colombia is Ecuador het 5ste ARMSTE land in Zuid Amerika.

Un ambrazo para todos. Te echo de menos!

Liefs, Sophie

  • 10 Juni 2012 - 16:33

    Dymphy:

    Geweldige foto's!
    Wauw het klinkt zo mooi. Echt als een droom. Succes je laatste week en geniet optimaal van de laatste weken daar.

    Liefs,

    Dymphy

  • 10 Juni 2012 - 19:02

    Irie:

    Makker, wat leuk om jouw jungle verhaal te horen! Klinkt super en de foto's zijn erg mooi.
    Succes de laatste week op stage, zal wel vreemd zijn om dat straks niet meer te hebben. Ik heb nu tentamens en dan zit het schooljaar er ook alweer op.
    De teller staat alweer op 23 dagen! Dan is t party time!

    Dikke kus en knuffel! Hopelijk kan ik je snoet deze week nog bewonderen op Skype!

    PS. Nim's Island is een leuke film over een avonturier net als jij :D

  • 10 Juni 2012 - 20:07

    Paps:

    He Pietje, erg bijzonder, mooi dat je dat mag meemaken. Ook stoer van je, hoef ik zeker nooit meer een spin voor je weg te jagen, nu geslapen hebt met tarantulas onder je bed.
    Kus

  • 10 Juni 2012 - 20:17

    Mama:

    Wat een prachtig verhaal, die situatie met die aap had ik wel willen zien. haha ik denk dat ik de slappe lach had gekregen bij het zien van jouw verbaasde gezicht. Nu nog de Galapagos in het vooruitzicht en dan ben je weer lekker bij ons in NL! Kijk ... en daar verheug ik me dan weer op.

    xxxxxx mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Quito

Ecuador

Recente Reisverslagen:

26 Juni 2012

Islas de Galapagos

10 Juni 2012

Mother Nature

08 Mei 2012

Pinocho y Cenicienta

02 April 2012

Abril aguas mil...

12 Maart 2012

Mindo beats La Republica
Sophie

Mijn waarbenjij.nu is begonnen met werken in Griekenland, gevolgd door een stedentrip in NYC en wordt nu, een jaartje later, opgefrist door twee fantastische nieuwe reizen. Dit keer iets verder van huis. Ik ga met mijn familie een rondreis maken door Thailand en twee weken later vlieg ik voor mijn stage geheel de andere kant op richting Ecuador. Waar ik zes maanden zal wonen en werken. Ready for some new stories?

Actief sinds 21 Maart 2010
Verslag gelezen: 667
Totaal aantal bezoekers 36973

Voorgaande reizen:

22 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Ecuador

23 December 2011 - 06 Januari 2012

Thailand

24 April 2010 - 30 November -0001

New York City / Chersonissos

Landen bezocht: