Abril aguas mil... - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Sophie Claessens - WaarBenJij.nu Abril aguas mil... - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van Sophie Claessens - WaarBenJij.nu

Abril aguas mil...

Door: sophieclaessens

Blijf op de hoogte en volg Sophie

02 April 2012 | Ecuador, Otavalo

Hola chicos, buenas tardes a todos!

Nouja middag, avond voor jullie, want met de Nederlandse zomertijd is ons verschil nu +7.

Tijd voor een nieuw verhaaltje. Laat ik bij 3 weken geleden beginnen.

*Vrijdag 16 maart ben ik met de meiden vertrokken naar Puyo, 4u ten zuiden van Quito. We gaan op bezoek bij ons vriendinnetje Merel, die daar inmiddels al 2 weken zit. Ze werkt als vrijwilliger in een apen opvang centrum.

We komen om half 1 's nachts aan. Ondanks dat het de volgende dag zaterdag is, moeten we om 8AM klaar staan om de baby apen te wassen. De volgende ochtend tref ik 2 baby apen in een luier aan. Een van de twee heeft geen botjes in zijn onderarmpjes en ziet er dus zeer gehandicapt uit. We doen de jonkies in bad.

We poetsen, ruimen op en na de lunch gaan we 15 KG fruit schillen voor de apen. De bakken moesten op de juiste plekken gezet worden. Dit ging niet gemakkelijk. We moesten rennen en de apen vielen ons aan, hilarisch.

Naast apen waren er ook neusbeertjes (zie foto), papegaaien enz..

** Zaterdag 25 maart worden Bastiaan, Nicole en ik om half 7 's ochtends opgehaald door mijn bedrijfstaxi. De man brengt ons voor $90 de hele dag rond. We bezoeken 's ochtends de wereldberoemde markt van Otavalo. Naast fruit, poncho's en souvenirtjes was er ook de dierenmarkt. Ik vroeg of ik met een paar kippen op de foto mocht. Dat mocht, maar ik moest even wachten want ze waren er net eieren uit aan het persen. Om dit live te zien is erg apart. Na Otavalo gaan we naar Cotacachi. <3<3 Een plaatsje waar ze alleen maar spullen van leer (cuerdo) verkopen. Een tas, poncho en portomonnee rijker vertrekken we naar het Cuicocha lake. Een prachtig water tussen de bergen. Genieten in het zonnetje, fotootje met locals en back to Quito.

*** Dit weekend heb ik met Bastiaan en Hanneke de Cotopaxi beklommen. Zaterdagochtend zijn we om 06:45 opgehaald. Er werd ons aangeraden om van te voren een liter water te drinken en chocolade te eten. We komen aan bij een hostal. Hier passen we onze mountainbikes aan voor downhill. We rijden verder naar de Cotopaxi. Rondom de Cotopaxi is niets. Er wonen geen mensen en het is puur natuur. We worden afgezet op 4500M. Het regent een beetje, waait maar met mijn geleende North Face jack en backpack ga ik ervoor. Dacht ik... Je loopt niet op een pad, maar door as en stenen. Niet heel relaxed op H&M gympies van €12,-. Dit mag de pret niet drukken en met een beetje gesteun en gekreun komen we aan bij het huisje op 4810M.

Hier eten we even een soepje en gaan verder. We zien de eerste sneeuw van de Cotopaxi. 5000M. We made it. De wolken trekken weg en het uitzicht is onbeschrijflijk. De camera kon niet vastleggen hoe ver we konden kijken. Prachtig.

Terug bij de bus nemen we de mountainbike naar beneden. Behoorlijk stijl en scherpe bochten maar spectaculair. Ik was natuurlijk een beetje achteraan geraakt en fietste helemaal alleen door de bergen, kilometers vlakte met wilde paarden, lakes, absolute stilte en de zon. Can life get any better? Snuit een beetje verbrand maar all worth it.

We worden terug gebracht naar het hostal en na een warme douche duiken we meteen ons bed in. Dit keer zonder reggeaton en salsa beats. Totale stilte tussen de lama's.

Domingo 1 de abril a las ocho en la manana worden we opgepikt om onze trip te vervolgen naar 'Lago Verde Quilotoa'. Het groene meer Quilotoa. Dit ligt nog wat zuidelijker dan de Cotopaxi en dus maken we 2 tussenstops. Locale markt en bij het huis van Juan.

Juan woont ergens op een berg, samen met zijn vrouw en 40 cavia's in een hutje van 6m2. Zonder warm water en elektriciteit.
De cavia's worden zo nu en dan opgegeten.

Na deze stops komen we aan bij Lago Quilotoa. Quilotoa is een actieve vulkaan. In de krater ligt het meer. Het fel groene/blauwe water is prachtig. We lopen 45 min downhill naar het water. Hier gaan we een klein stukje kanoe-en. De way back up down met met ezels y caballos (paarden - 8$)

Naast deze weekendtripjes door het land maak ik ook andere dingen mee:

- Onverwachts bedrijfsfeest: voetballen, karaoke, chocolade donuts en dinner (maiz, aardappel, pork)

- Onverwachtse babyshower bij Qualisa. Een klein versierd zaaltje, zwangere vrouw aan het hoofd, de rest in een kring en een tafel vol met caramelos y pastel (taart).

- Pico y Paca: is een systeem om het verkeer te helpen tijdens spits uren. Het systeem verbiedt auto's met bepaalde cijfers en letters in hun kenteken te rijden tijden bepaalde uren op bepaalde dagen. Bijv: op maandag mogen auto's met letters X, Y en Z niet rijden tussen 4PM-6.30PM.

- Op zondag worden sommige grote wegen afgesloten voor auto's zodat mensen kunnen gaan fietsen. Toen ik na de 3KM run door parque Carolina naar huis wilde, moest ik dit dus lopen.

- Kaasje van 22 dollar: een gepland gezellig avondje met kaasjes, broodjes, fruit en wijn werd een behoorlijk duur avondje toen ik perongelijk mijn creditcard gaf aan de cassiere en een klein stukje brie afrekende voor 22$! Chuta! (shit)

- Alle koelkasten in Ecuador zijn van het merk DUREX

Deze week is iedereen in Ecuador op vrijdag vrij. In Nederland heet het goede vrijdag, hier Semana Santa. Samen met een hele hoop anderen hebben we ook de donderdag vrij genomen en vertrekken we aanstaande woensdag avond met de bus naar Montanita. (12H drive, Zuid, Playa) Gelukkig vliegen we zondag weer terug vanaf Guayaquil - Quito.

Tijdens de week voor pasen eten de mensen hier Fanesca. Fanesca is a special Ecuadorian soup served only during the week leading up to Easter. It is an elaborate, rich soup made with 12 different beans and grains (to represent the 12 disciples). Salt cod (cooked in milk) provides the protein, since this soup is consumed during Lent, when many Latin American Catholics abstain from eating meat. It's usually served with fried plantains, hard boiled eggs and empanadas (floating in the soup or on the side).

Let's give it a try!

* Ik heb mijn ticket naar de Galapagos geboekt van 17 juni tot de 24ste. Mega deal €220,-. Een dag later waren de ticket €370,-. Ik heb besloten om alles los te boeken (hostals, tours, vervoer). Zo ben ik max $900,- kwijt voor een week, wat erg goedkoop is.

** Op mijn stage gaat alles goed. Ik ben momenteel bezig met een marketingplan voor Qualisa. Ook maak ik leuke promotiecampagnes om soorten weer opnieuw onder de aandacht te brengen. Het werkt enorm en de sales gaan omhoog! Ook hebben we een nieuw kantoor gevonden. Penthouse baby! We gaan deze maand nog verhuizen.

*** April doet wat ie wil kennen ze hier ook: Abril lloviendo mil! Regenseizoen coming up!

Het is een lang verhaal geworden. Hopelijk leuk om te lezen.

Fotografías: http://www.mijnalbum.nl/Album=P4HPFR3O

So Holland, what's new overseas?

Un abrazo para todos <3

  • 02 April 2012 - 23:33

    A'lotte:

    Mooie verhalen, Geniet ervan krijg helemaal heimwee! xx Annelotte

  • 03 April 2012 - 05:27

    Dagmar:

    Zeker leuk om te lezen! Geniet ervan maar dat lukt wel geloof ik ;) X

  • 03 April 2012 - 09:40

    Daniëlle De Goeij:

    Hola chica,

    Wat een gave dingen doe je daar zeg!! Super stoer die berg beklimmen. En wat een mooie fotos, het lijkt me echt een ontzettend mooi land. April doet wat ie wil en Semana Santa klinken mij ook erg bekend in de oren haha. Geniet er nog maar lekker van! Disfrutar, disfrutar y disfrutar ;)!

    Besos

  • 03 April 2012 - 16:21

    Dymphy:

    Klinkt geweldig echt mooie ervaringen. Enjoy! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Otavalo

Ecuador

Recente Reisverslagen:

26 Juni 2012

Islas de Galapagos

10 Juni 2012

Mother Nature

08 Mei 2012

Pinocho y Cenicienta

02 April 2012

Abril aguas mil...

12 Maart 2012

Mindo beats La Republica
Sophie

Mijn waarbenjij.nu is begonnen met werken in Griekenland, gevolgd door een stedentrip in NYC en wordt nu, een jaartje later, opgefrist door twee fantastische nieuwe reizen. Dit keer iets verder van huis. Ik ga met mijn familie een rondreis maken door Thailand en twee weken later vlieg ik voor mijn stage geheel de andere kant op richting Ecuador. Waar ik zes maanden zal wonen en werken. Ready for some new stories?

Actief sinds 21 Maart 2010
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 36976

Voorgaande reizen:

22 Januari 2012 - 03 Juli 2012

Ecuador

23 December 2011 - 06 Januari 2012

Thailand

24 April 2010 - 30 November -0001

New York City / Chersonissos

Landen bezocht: